Vozidlá sa stali neoddeliteľnou súčasťou nášho života. Na základe štatistík ministerstva vnútra slovenskej republiky sa počet registrovaných vozidiel na Slovensku za posledných 30 rokov viac než zdvojnásobil. Z toho vyplýva, že možnosť poškodenia vozidla je oveľa vyššia.

 

V ČLÁNKU VÁM ZODPOVIEME TIETO OTÁZKY: 

 

PREČO JE DOBRÉ UVAŽOVAŤ NAD HAVARIJNÝM POISTENÍM?

 

AKÉ RIZIKÁ SI VIETE POISTIŤ PRI HAVARIJNOM POISTENÍ?

 

NA ČO SI DAŤ POZOR PRI UZATVÁRANÍ HAVARIJNÉHO POISTENIA?

Na rozdiel od povinného zmluvného poistenia, ktoré kryje škody spôsobené tretej osobe a je povinné, havarijné poistenie (KASKO) pokrýva škody na vašom vlastnom majetku a je dobrovoľné.

PREČO VÔBEC UVAŽOVAŤ NAD HAVARIJNÝM POISTENÍM?

Ja odporúčam uzavrieť si havarijné poistenie každému, pre koho je vozidlo pracovným nástrojom a kto ho využíva denne. Vezmime si príklad, že ste na aute závislý, či už ho využívate na prácu, na odvoz do práce alebo deti do školy. Čo ak vám vozidlo ukradnú alebo havarujete, poprípade na neho spadne strom alebo zrazíte zviera? Máte odložených dosť finančných prostriedkov na opravu alebo kúpu nového vozidla? Poisťovňa Allianz v roku 2020 vyplatila na škodách stretu so zverou 7 miliónov eur. Pričom priemerná škoda bola na úrovni 2 420€ a najvyššia až na úrovni 28 000€. Pri živelnej udalosti ako krupobitie (až 73% zo všetkých živelných škôd) je priemerná výška škody podľa štatistík poisťovne UNION zhruba na úrovni 1 400€. A čo také škody na parkovisku, kde je vinník neznámy? Uvedené škody si môžete uplatniť len z havarijného poistenia, priemerná výška škody je na úrovni 900€. 

Aká môže byť výška havarijného poistenia? Priemerná cena vozidla kupovaného na Slovensku sa blíži k 20 tisícom. Medzi najpredávanejšie modely sú Škoda Fabia, Hyundai I30, Kia Ceed. Cena havarijného poistenia pre tieto kategórie áut je cca 600€ ročne. Pre presný výpočet použite našu kalkulačku. KASKO vám dokáže ušetriť značnú časť financií za zlomok z rodinného rozpočtu.

ČO SA TÝKA RIZÍK, TAK SI PRI HAVARIJNOM POISTENÍ VIETE POISTIŤ:

  • haváriu 
  • škody na vozidle, rozbitie skla a pod.
  • škody spôsobené živlami (napr. požiar, povodeň a záplava, krupobitie, ťarcha snehu alebo ľadu a pod.)
  • zrážka so zvieraťom
  • krádež vozidla alebo časti vozidla
  • škody spôsobené vandalizmom
  • úraz v dôsledku havárie
  • krádež a poškodenie batožiny vo vozidle

Za mňa je nevyhnutnosťou určite poistiť haváriu, živelné poistenia, stret so zverou, krádež a vandalizmus.

ZA NAJČASTEJŠIE CHYBY PRI UZATVÁRANÍ HAVARIJNÉHO POISTENIA VNÍMAM:

  • pri poistnej sume to je:

Správna výška poistnej sumy je veľmi dôležitá. Ak vozidlo podpoistíte, tak Vám poisťovne budú krátiť každé poistné plnenie, a to nielen pri totálnej škode. Poistná suma pri vozidlách sa určuje veľmi jednoducho. Pri nových automobiloch je to cenníková cena bez uplatnených zliav. V prípade ojazdených vozidiel vám poistnú sumu určí naša kalkulačka na základe podkladov z EUROTAXU, ktoré poisťovne akceptujú. Je potrebné si uvedomiť, že pri havarijnom poistení sa poisťuje suma na cenu nového vozidla. Prečo? Odpoveď je veľmi jednoduchá: pri oprave v servise vždy používajú nové diely.

  • pri spoluúčasti to je:

 Čo je spoluúčasť? Je to v podstate vaša participácia na poistnom plnení. Výška spoluúčasti takisto vplýva na výslednú cenu havarijného poistenia. Čím je spoluúčasť vyššia, tým je poistné nižšie. 

Aké typy spoluúčasti poisťovne ponúkajú? Najväčšie zastúpenie má percentuálna spoluúčasť, ako napríklad 5% min. 165€ alebo 10% min. 330€ a pod. Čo znamená to min.? Pri škode do 3 300€ vždy platíte minimálnu výšku spoluúčasti a až nad túto hranicu sa uplatňuje percentuálna časť. Čoraz viac sa do popredia dostávajú fixné spoluúčasti (napr. 100€, 200€ a pod.). Fixná spoluúčasť znamená, že pri každej škodovej udalosti zaplatíte vždy tú istú čiastku. Osobne tento typ spoluúčasti odporúčam aj ja. Dôvodom je to, že. v dnešnej dobe vysokej fixácie sa všetko zdražuje a teda aj služby autoservisov. Výška sumy poistných udalostí z roka na rok rastie a tým pádom viete ušetriť viac finančných prostriedkov.

  • pri asistenčných službách to je:

Na tento aspekt sa pri výbere havarijného poistenia často zabúda a pritom je veľmi dôležitý. Každá poisťovňa ponúka pri havarijnom poistení asistenčné služby, ale líšia sa rozmanitosťou služieb a hlavne finančnými stropmi. Za príklad uvediem odtiahnutie vozidla. Štandardne Vás poisťovne odtiahnu vždy k najbližšiemu servisu, ale niektoré poisťovne si uplatňujú cenový strop napr. 150€ aj v zahraničí.

Medzi najčastejšie asistenčné služby patria:

  1. oprava vozidla na mieste
  2. odtiahnutie a úschova vozidla v prípade poruchy alebo havárie
  3. pomoc pri defekte
  4. pomoc v prípade zámeny paliva alebo prázdnej nádrže
  5. preprava osôb

Dobré asistenčné služby vám vedia ušetriť nemalú časť finančných prostriedkov a to hlavne v zahraničí. Tu ešte zmienim územnú platnosť poistenia, vždy využite celoeurópsku platnosť.

  • pri pripoisteniach to je:

Aj keď je havarijné poistenie veľmi komplexné, aj pri ňom si viete dopoistiť rôzne druhy pripoistení. Napríklad pripoistenie čelného skla. Rozbitie čelného skla je jednou z najčastejších poistných udalostí vôbec. V priemere to každý vodič absolvuje raz za 4 roky. Pri luxusnejších vozidlách sa výmena môže vyšplhať až nad 1 000€. Základný balík obsahuje aj poistenie čelného skla, ale vždy so spoluúčasťou. Keďže výška škody len výnimočne presiahne 3 300€, tak je Vaša spoluúčasť v minimálnej. výške. Pri danom pripoistení vám poisťovňa preplatí spoluúčasť a teda výmenu čelného skla máte zdarma.

Ďalšie typy pripoistení:

  1. úraz v aute
  2. náhradné vozidlo
  3. batožina
  4. právna ochrana

Havarijné poistenie podobne ako PZP si viete uzatvoriť online. Kým pri PZP je hlavným kritériom cena, pri KASKU to tak rozhodne nie je. Pre správny výber poistenia sa radšej poraďte s odborníkom. V našej spoločnosti sme tu pre vás a radi vám pomôžeme so správnym výberom vhodného havarijného poistenie ušitým priamo na mieru.

Týmto však naša práca nekončí, budeme tu pre vás aj pri riešení akýchkoľvek poistných udalostí a ušetríme vám čas a nervy pri komunikácii so servisom resp. s poisťovňou.